Το Θέατρο «ΔΙΟΝΥΣΟΣ», παρουσιάζει το σκοτεινό δράμα του Γκέοργκ Μπύχνερ, Βόυτσεκ, ένα έργο-σταθμός του γερμανικού θεάτρου που επηρέασε το θεατρικό τοπίο του εικοστού αιώνα όσο λίγα. Το έργο ανεβαίνει σε σκηνοθεσία Παναγιώτη Λάρκου.
“Ωραίος καιρός κύριε λοχαγέ.
Βλέπετε τι ωραίος, γκρίζος, βαρύς ουρανός;
Σου 'ρχεται να καρφώσεις πάνω του ένα παλούκι και να κρεμαστείς,
μόνο και μόνο για κείνη τη μικρή γραμμούλα που υπάρχει ανάμεσα στο ναι και το όχι.
Ναι και όχι κύριε λοχαγέ. Φταίει το όχι για το ναι ή το ναι για το όχι; Πρέπει να το σκεφτώ αυτό.”
Η ομάδα των συντελεστών ακολουθεί το νήμα που άφησε ο συγγραφέας και επιχειρεί να απαντήσει στο επιτακτικό του ερώτημα: Πόσο πρέπει να παγώσει κανείς, για να πάψει επιτέλους να κρυώνει;
Κείμενο: Γκέοργκ Μπύχνερ
Μετάφραση: Κοραλία Σωτηριάδου
Διασκευή/Σκηνοθεσία: Παναγιώτης Λάρκου
Σκηνικά/Κοστούμια: Γιώργος Τενέντες
Μουσική: Jakub Otcenasek
Σχεδιασμός Φωτισμών: Σταύρος Τάρταρης
Καλλιτεχνική Διεύθυνση Θεάτρου «ΔΙΟΝΥΣΟΣ»: Χρήστος Γιάγκου
Επί σκηνής οι ηθοποιοί: Θανάσης Γεωργίου, Ανδρέας Κούτσουμπας, Βασιλική Κυπραίου, Δρόσος Σκώτης
Σε πρόσφατη συνέντευξη του στην εφημερίδα Καθημερινή, ο σκηνοθέτης της παράστασης Παναγιώτης Λάρκου απαντά ανάμεσα σε άλλα ερωτήματα του Απόστολου Κουρουπάκη:
…«Ποιος είναι ο κόσμος που θέλησες να μεταφέρεις στη σκηνή;
–Όταν ανέβηκε το έργο, το ονόμασαν «τραγωδία της εργατικής τάξης». Δεν ξέρω αν θέλησα να κάνω αυτό. Αν δημιουργήθηκε κάποιος κόσμος αυτό έγινε ερήμην μου. Αυτό που θέλησα εγώ ήταν να δημιουργήσω την απαραίτητη ησυχία για να ακουστεί η φωνή μιας γυναίκας την ώρα που λέει «με πονάς». Να δώσω χώρο στη μοναξιά. Στην τελευταία ανάσα του ανθρώπου.
–Οι κοινωνικές συμβάσεις μπορούν να οδηγήσουν σε αφύπνιση του «κακού», αλλά και σε καταστολή του, πώς σχολιάζεις;
–Η γονιδιακή προδιάθεση δεν είναι αμετάκλητη κατάρα. Κανένας άνθρωπος δεν γεννιέται οριστικά φονιάς και κανένας οριστικά θύμα. Απαιτεί χρόνια μπουκώματος με κοινωνικά στερεότυπα για να διδαχτεί ένας άντρας πως έχει το «δικαίωμα» να αφαιρέσει τη ζωή μιας γυναίκας. Και είναι η ίδια κοινωνική εκπαίδευση που επιβάλει στη γυναίκα να αποδεχτεί πως φταίει αυτή που είναι το θύμα. Ο Βόυτσεκ σκοτώνει, γιατί μόνο αυτό τον δρόμο του μάθαμε. Μόνο αυτό το μονοπάτι του αφήσαμε ανοικτό. Η Μαρία πεθαίνει γιατί την πείσαμε πως αυτή είναι η μοναδική μοίρα που της αξίζει. Το μαχαίρι θα κάνει ό,τι του πει το χέρι. Το μαχαίρι δεν γνωρίζει τίποτα».
Διάρκεια: 65’
Θέατρο Ριάλτο, Τετάρτη 6 Οκτωβρίου 2021 στις 20.30
Εισιτήρια: 15 ευρώ( κανονικό),12 ευρώ (συνταξιούχοι, φοιτητές)
Πληροφορίες/Ταμείο: 77777745,
E-ticket: rialto.com.cy, Rialto App
Comments